dvd4boy.mam9.com

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

un monde noweau you appelle

2 مشترك

أسباب فشل الحب

سفيرالحب
    سفيرالحب
    مشرف قسم
    مشرف قسم

ذكر عدد الرسائل : 155

أسباب فشل الحب Empty أسباب فشل الحب

مُساهمة من طرف سفيرالحب الأربعاء يونيو 11, 2008 5:41 pm

- تنقسم أسباب فشل الحب إلى عوامل ثلاثة:
    العامل الأول: إن الحب في صميمه ضرب من الخداع الذاتي لأنه يتضمن حركة أو تسلسل إلى مالا نوهاية: حين أحب أريد أن يحبني الآخر وبالتالي أريد أن يريد الآخر أن أحبه وهلم جرا وربما يكون سبب فشل الحب هو هذه الخديعة المستمرة فليس السبب هو نقص الكائن المحبوب أو ضعفه بل هو إدراكنا الضمني لاستحالة تحقق المثل الأعلى الذي يهدف إليه الحب وكلما زاد حب الآخر لي زاد فقداني لوجودي وبالتالي زاد ارتدادي إلى مسؤولياتي الخاصة وقدراتي الخاصة أما العامل الثاني: فهو استيقاظ الآخر ممكن في كل لحظة وممكن أن يحيلني إلى موضوع مما يجعل الحب يحيا في حالة عدم اطمئنان.
    ويلاحظ سارتر أن الحب دائما يكون مطلقاً ولكن تدخل الآخرين يجيء دائما ويخلع عليه طابعا نسبياً ويرى أن الحب صراع مستمر بين حريتين وليس مشاركة فعالة بين إرادتين على الرغم من أن الحرية قلما تريد ذاتها إرادة حقه دون أن تريد حريات غيرها.
    والموت ليس الخطر الأوحد الذي يتهدد الحب فهناك خطر أ كبر هو الإحساس بالوحدة حتى في صميم الحب وكما يقول الشاعر (رلكه) إن الحب يحيا دائما على حافة الموت ولكن دراما الحياة البشرية تضطرنا للحب لكي نعيش وإننا نعرف أنه قد يكون أيسر على الرجل أن يموت في سبيل المرأة التي يحبها من أن يحيا في سبيلها، فالحب عند المرأة يعني السعادة والاستقرار وكون الحب يعني عند المرأة أكثر مما يعنيه عند الرجل لذلك نرى خيبة النساء في الحب أكثر من خيبة الرجال فالمرأة يصيبها إحساس أليم عندما تكتشف تفاهة الرجل الذي أحبته.
    والحب عند الرجل يعني اللذة الخاطفة والتنقل والشهوة والاستمتاع العابر فالرجل يعشق بسرعة ويهجر بسرعة في حين أن المرأة لا تحب إلا بصعوبة كبرى(( لكن هذا لا تثبته الحياة الواقعية دوماً فطبيعة المرأة المتحولة ذات التركيب العاطفي المتغير تجعلها دائمة التبدل في عاطفتها )) ، إن ما يريد الحب امتلاكه هو الشعور أو الضمير وليس الجسد أو الحقيقة المادية وكل استعباد للمحبوب سواء كان بالزوج أو بأي وسيلة لا بد أن يفضي إلى القضاء على الحب

-العامل الثانى
    -واقع الحب و اسباب فشل العلاقات في المجتمع

--------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------

نبي نتكلم علي موضوع الشباب بصفه عامه... يعني الموضوع ما يمشيش مع الكل فيه اللي اسلوبهم في الحياه يختلف... وفيه اللي ما يقحموش نفسهم في هدا النوع من العلاقات بس في النهايه فيه تشابه نوعا ما في كل العلاقات الا التي تبدا بخطبه علي طول وتنتهي بزواج بعد فتره وجيزه من غير تطويل هادي افضل العلاقات لانها اقل مشاكل واقرب للاسلام بس ممكن احيانا فيها عيب مشاكل بعد الزواج نضرا لعدم التفاهم بس فتره وتزول... وانشاء الله ربي يوفق كل اثنين اجتمعوا بالحلال..
    ......

نبي نتكلم علي موضوع الشباب بصفه عامه ونحب نورد بعض اسباب فشل العلاقات..... و هنا نتكلم علي الشاب الليبي البسيط والمتوسط الامكانيات ....اللي يملك النيه الصافيه في علاقته .. وبعدين توا نتكلمو علي النوع الثاني اللي ناوي الشر من الاول....
    اول شي اثنين يقروا مع بعض حبو بعض وقراب في السن او في نفس السن تقريبا و الغالب والي ملاحضه ان البنت اكبر من الولد... بس الولد يحب بصدق و البنت كدالك ... وتمشي الايام و يتورطو اكثر واكثر في علاقتهم و يديرو كل شي مع الوقت باسم الحب وتنازلات الحب والنيه الصافيه... وانهم حا يتجوزو بعض .... بعدها يتخرجوا البنت تحس روحها كبرت وتبدا تضغط علي الولد ... تعالي اخطب علي الاقل لبس خاتم..... الولد مفلس ولو حتي كان عنده بس شن بيدير.... قداش بيكون عنده حتي لو اشتغل..في نفس الوقت حتي لو كان معادش يبي مش قادر يستغني علي الحرام الي يديرو فيه مع بعض بيقعد شاد شوي لين يحصل طريق اخري وفيه الي يفوت ويولي مش قادر يبيها هيا خدا عليها ماهو مش زي بعضه حرام وحب.... لو لبس خاتم بعده تبي العرس وتبي الحوش وكان حست انه يقدر يديرلها هودم تبي اكثر ذهب وتبي تلبس وحفله الخطوبه وحلفه ا لصاله وصاحباتي ونبي المزين ونبي ونبي....وياريت هكي وبس...

المهم حتي اللي عنده المراه ما ترتاحش لن تفلسه لذالك المراه عمرك ما توريلها الضي لانها في الصرف عينها كبيره يالله.....

نرجعوا للي ما عنداش هدا اكله يعني اللي مسكين تخرج وهيا قريب من سنه وبناخد كا مثال جيل من 1975 لي 1979 لان هودم كانو من اكبر المعانين من هده .... تخرجو ونقولو خدم براتب 250 دينار وهدا محضوض اللي تخرج وخدم وخلص في معاشه طول يعني مش قعد يراجي في سنتين باش ينزل المعاش .... المهم الحياه بدت تمشي وكل ما البنت تضغك الشاب يحاول يخدم اكثر بس اللي فيه تشد معاه وينجح تجيه فرصه ويستثمرها وهدا نادر..... وفيه اللي تتسكر ويلقا الحل انه يفوتها وخلاص..... وفيه اللي يشوف لي ربي فيها ويقول بالك وحده وحده تتحسن الامور يالله ...

المهم اللي يصير غالبا الولد يكون نفسه بعد ما وصل من 30 لي 35 وفيه الي مش حايكون ويبني نفسه بكل.. بس لما يجي يبي يتجوز البنت كبرت وبنات 86 85 حتي 87 بدو يتجوزو توا باهي الولد بياخد الكبيره اللي بدا يشوفلها زي الورده الدبلانه واكبر منه والا ياخد الصغيره الي قاعده كيف منوره والنور الشباب قاعد باين علي وجهها.... طبعا هنا الخيار ومعضم الشباب للاسف يرمي الكبيره ويا خد الصغيره..... والاسباب متعدده ..... الناس معادش فيهم خير اللي هاده ماينصح بخير وخواته واقربائه واصحابه الكل يعاتبوه لا كبيره لامش عارف شني فوتها وهدا اللي موجود في مجتمعنا ما في حد متقي الله في حد .... نعرفوا غير الفتنه والحسد....يالله..والشاب يطيح في الفخ وينغر بنفسه مايندريش انها فانيا وما دايمه لي حد..... ويوهم نفسه ويبدا يدور للبنت عن اخطائها ويبدا ينبش في الماضي والحاضر والمستقبل باش يلقي سبله وفيه اللي بلا سبله تشاو بالكاوكاو يفوتها والسلام ابكي والا موتي... والبنت تقعد يا شماته ابله طازه فيا والا بالاحري كل الطازات فيها.... وتصبح تلك الفتاه موضوع الساعه في النهايه ينسو اللي داره الولد ويبقي التاريخ شاهدا علي المراءه.....وتقعد عانس او تتحول الي علاقات حميمه من هنا وهنا ومره مع هدا وبكره مع الاخر وعايشين....وفي نفس الوقت فيه اللي يتجوز حبيبته عن علاقه 5 او 6 الي 10 سنوات وهدا هوا اللي صح راجل وفكر في اخرته مش في نفسه بس وباع اللي قرن مستقبله بيه واحياه بعد ان كاد يموت.. والله اللي ما ترك حبيبته في نضري كا من احيا انسان...

مع ذالك بالنسبه لهدا الوقت جا برنامج القروض للشباب وحل مشاكل كبيره في نضر البعض وفيه اللي يشوفله زاد غرق الشباب في الحرام لو كان رابي حكم من اخذ هاده القروض ... والي خدا القرض وهو متيقن انه حرام فاثمه عليه حتي لو صدرت فتوه في المستقبل تحلل ها القروض او صارحل اخر مثلا الدوله تعهدت بسداد قيمه الزياده.. المهم الحرام حا ياخد لي حرب من الله ورسوله يعني حتي القرض لو كان حرام مش حل بل حفره اعمق لا تربح دنيا لا اخره خاسر الاثنين.....مش موضوعنا خلي نرجعو...

ولموضوع نفسه كا تعليق علي الي سبق فيه الخيانه وقابله للحدوث في اي وقت من اوقات العلاقه مثلا البنت تشوف حد اغني ويغريها بالمال والسياره والدنيا وفيه اللي يوهمها انه عنده ولما تغلط معاه مايرحمهاش لانه في نضره ما تستاهلش الرحمه لان في تفكيره فيها هيا ما جايه الا طامعه.. وفيه اللي هوا خبيث وغير هكي يضحك علي البنات باسم الحب ومن سذاجه البنت ان النوع هدا من الناس واضح ويبان من اول موقف تحتاجه او تتعرضله البنت ويتخلا عليها بس ترجعله ثاني باش يزيد يحكم عليها انها ما عندهاش كرامه ويزيد يكمل عليها.. في شباب القسوه ملت قلوبهم لانهم كانو ضحايا سابقه وفيه اللي اصلا مش ولد ناس وفيه اللي اصلا البنت هامله ومش بنت ناس يعني المفروض سواء البنت والا الولد يفكرو صح وما ينجروش تحت شعار الحب لانه طريقه عذاب واللي يبي الورد يتحمل شوكه وانشاء الله يطلع ورد مش غير شوك.... اخوتي واخواتي الليبين ما تتركوش المجال لي اي حد يحطمكم الله غالب الضروف صعبه بس والله اللي يبي ربي يغنيه ويستره يصبر ويخدم ويتوكل علي ربي كيف ما قال تعالي وبشر الصابرين... ولو انجريتو للعلاقات الغلط حا نضيعوا ويلزمنا نشوفوا غيرنا من الشعوب العربيه كيف دمروها.. ودخلو الحرام والزني في كل مكان... ونبعدو ونحاولو نوعوا من ها الفضاءيات مازلت اختي الليبيه من اشرف النساء العربيات ارجوك حافضي علي اسلام وما تغرك اللبس العاري في التلفزيون تقدري اديري كل اللي بالك فيه غير اصبري تفوزي بالدنيا والاخره ... ولاتغرك سياره حد ولا فلوس حد ولا صاحب قدام البنات بتكوشي بيه ولا غيره المهم من يضحك بعدين ... وقتنا هدا الناس اكلها تنصح بس ما حدش ماشي بالنصيحه والناس اكلها في الكلام تفهم والفعل يجيبه ربي... و انتم الشباب ما تحكموش علي المضهر وتضلموا البنات بسبب لبس او غيره والله مرات البنت اللي تشوفو فيها تلبس علي الموضه اشرف من ميه من ها المتحجبات بالجبب الي منهم مرائيات لازم نوعوا ونشوفو لي جوهر الانسان... ما نحكوش عليه بمضهره والا علي فلوسه اهم شي انه الراجل يعيش راجل ويموت راجل والبنت تعيش شريفه نبيله وتموت علي شرفها لانه اغلي ما عندها لو نسيتي يا بنت اليوم....

وسامحوني لو قسيت في بعض الامور واعلموا ان الله غفور رحيم وعفي الله عما سلف اهم شي الصدق مع النفس صح التوبه مش ساهله بس الواحد يدير جهده يصدق مع نفسه وربه والباقي زايد وربي يفتح عليه انشاء الله والدين مش باللحيه والمشي للجامع والا بالجلبيه والخمار بالعمل والنيه والمرائين والمنافقين معرفين واضحين...حتي اللي يدير في الحرام يحاسب نفسه ويدعي ربه عسي ان يجعل الله له مخرجا ويهديه. نفس الانسان ضعيفه والقلب لما يرف يتعب,والحرام عند الناس حلو املا شن خدمه الشيطان, والرفيق هوا مرات اكبر مساعد علي الحرام, ما تصيع البنت وتسهللها الحرام الا البنت اللي زيها والنصيحه الغلط تضيع, والثقه ولت بالفلوس وما تنطعن في ضهرك الا من اقرب الناس ليك لانك مش واخد حذرك منه وكاشفله سرك اعلم يا اخي وا ختي الليبيه عيش بنيتك تمشي امورك ومهما يخبثوا معاك تمشي الحياه... وحب لغيرك ما تحب لي نفسك ترتاح...والموضوع طويل وفيه العديد من الحالات المختلفه و الحالات الخاصه وكل حاله ليها تصور خاص علي اي حال انا حاولت نحكي علي القصه من الناحيه العامه ولو بندخل للتفاصيل معادش بنكمل اليوم بس الموضوع متروك للمشاركه والسلام عليكم ورحمه الله.
    -العامل الثالث
    -السبب فى فشل الحب فى اليومين دول؟
    انت عارف ايه السبب فى الفشل علشان اللى بيحبوا دلوقتى عيال مش رجالة والسبب دايما منا احنا كشباب لان لاننا دلوقتى بنحب لاسباب بنحب علشان عايزين نمشى مع واحدة او علشان المنظر امام الاصحاب او علشان عايز منها حاجة او علشان هى بنت جميلة علشان تعرف انت بتحب بجد ولا لا لازم تحس انك بتحب علشان بتحب بس حب من اجل الحب انسانة بتحبها من غير سبب بتحبها ونفسك تديها عمرك كله من غير اى مقابل او المقابل الوحيد تكون كلمة بحبك دلوقتى بقى كل واحد يقول لواحدة انا بحبك وتانى يوم ماشى مع واحدة تانية لما تساله يقولك انا مخلص فى حبى تقوله ازاى يقولك دى انا بحبها وعمرى ماهيبها ودى هخرج معاها بس يومين كدة لازم تفهم انا انت الوحيد السبب ان علاقتك تنجح او تفشل لان البنت بطبيعتها لما بتحب بتحب بجد مش بتقدر تبوص لحد غيرك انما انت بقى ههههههه كليوم مع واحدة غيرها طيب بزمتك ده عدل ؟ حتى لو كان السبب فى الفشل اسباب ماديا طيب وهى البنت مالها انت السبب قولها على ظروفك المادية لو هى اضيقت تبقى ماتستهلش حبك وصدقك معاها وليها بس عندى رجاء لو فى شخص قال لتانى بحبك الكلمة دى مش سهلة الكلمة دى وعد بالحب والزواج ووعد الحر دين عليه وعشلان توصل للى بتحبه خلى عندك اصرار فى الحب حتى لو هى نفسها مش موافقة قولها انا بحبك غصب عنى مش بمزاجى فكر ازاى توصلها وتخليها تحبك غصب عنها فى النهاية يكون حب غنيلها ياخى هوصلك حتى لو عارف انى ممكن اموت محمد حماقى الحب ده نعمة وحررررررررررررررررام انها تضيع منا
    سفيرالحب
    سفيرالحب
    مشرف قسم
    مشرف قسم

ذكر عدد الرسائل : 155

أسباب فشل الحب Empty رد: أسباب فشل الحب

مُساهمة من طرف سفيرالحب الأربعاء يونيو 11, 2008 5:47 pm

الحب ليس كلمه تخرج من الفم ولكن الحب هو احساس صادق وبرئ ينبع من القلب ويشعر به القلبين اذا كان الحب المتبادل بينهم فعلا حقيقي
    مع تحيات رئيس المنتدي ومشرف القسم
    سفير الحب
    HODA
    HODA
    the BIG BOS
    the BIG BOS

ذكر عدد الرسائل : 228

أسباب فشل الحب Empty رد: أسباب فشل الحب

مُساهمة من طرف HODA الأربعاء يونيو 11, 2008 9:02 pm

شكرا جدا يا امير الرومنسيه

مواضيع مماثلة

-